14 oktober 2014

Ninja turtles

Jeg har en nevø som er turtles-fan. Da jeg hørte han var det fikk jeg minner fra jeg var liten. For en gutt som gikk i klassen over meg på barneskolen var også tutles-fan da vi gikk i 1. og 2. klasse. Jeg husker fremdeles deler av sangen han sang på i friminuttene og på vei hjem fra skolen. Hehe. Morsomt at det kommer tilbake.
Jeg så en fin turtles-genser innpå strikkesia på facebook. Og ho som hadde strikka den delte turtles-mønsteret ho hadde brukt. Så da blei det lue på nevøen min. Jeg brukte garnet merino extra fine fra drops. Men siden det er litt lite hold i det garnet (min erfaring hvertfall) har jeg strikket inn et tynt strikk i vrangborden. Så da håper jeg vrangborden holder formen litt bedre når lua blir fuktig. På selve turtlesene har jeg brukt noen rester av pt5 sport garnet jeg hadde liggende.

Lua er bursdag-gave til nevøen min, men han så den via skype før den skulle sendes i posten til han. Og han blei så fornøyd når han så lua at jeg tenkte jeg måtte prøve å få til en genser med turtles også. Jeg hadde sett flere fine varianter da jeg googla etter turtles første gang. Man må bare se vekk fra bunnfargen som var brukt på enkelte av genserne. :)
Jeg håpa å få genseren ferdig før lua skulle avgårde i posten. Sånn at nevøen min får begge deler samtidig. Så da var det å kikke etter hva garn jeg kunne bruke av det som alt var i hus. For jeg hadde ikke mange dagene på meg. Jeg endte opp med å bruke cotton merino garnet til drops for det meste. Det grønne og det hvite er merino extra fine garn. Genseren er strikket frem og tilbake på pinne 4, og sydd sammen i sidene. Baksiden har striper som ermene. Rutemønsteret til turtlesen fant jeg på DENNE NETTSIDEN(link)
Jeg rakk akkurat å bli ferdig med genseren også før mamma dro på postkontoret for å sende en felles pakke fra oss. :) Så da håper jeg en stk tantegutt blir glad når det kommer pakke fra Norge i posten.

4 kommentarer:

  1. Så flott, kjempefint sett. Her er det helt sikkert en som blir hoppende glad :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk. Ja jeg tror også han blir strlende fornøyd. Han smilte fra øre til øre bare han så lua.

      Slett
  2. Hei! Så fin den var :) Husker du hvilken oppskrift du brukte på lua?

    SvarSlett
    Svar
    1. Heisann. Jeg brukte nok 100 m på vrangborden og ca det samme på resten av lua Sjekk ut lueoppskrift som passer garnet du vil bruke. Turtlesen er nok å finne om du googler.