24 august 2012

Løshals *oppskrift*

Jeg har i flere år nå strikket slike løshalser. Eller halser som jeg kaller det.
Og jeg lærer stadig noe nytt ettersom jeg får egen erfaring av bruken. Disse er i dobbel tråd babyull. For babyull er jo mindre kløete/skal ikke klø. Og de holdt seg bra. De vider seg noe ut i halsen etter bruk, men trekker seg tilbake etter vask.

 Jeg syns det virka litt brutalt å ha dobbel tråd til de små. Så da snuppa var liten og skulle ha hals den vintern ho var 1 år så blei det enkel tråd sisu til henne. Tror det var sisu. Hvertfall var det garn for pinne 2,5 - 3.

Men så kom jeg jo over merino extra fine fra drops. Og den klør jo  ikke i det hele tatt. Så da prøvde jeg på det istede.

Men da kom jo spørsmålet om fastheten til dette garnet. Min erfaring er jo at den går litt ut etter vask. Så da må man prøve å feile litt. Og etter hvert som plagga blir brukt så ser jeg jo hvordan den holder seg.  

Jeg syns det virket bedre å justere pinnetykkelsen litt ned. Gjorde ulikt på disse 2 ovenfor. Og likte nedjusteringa i ribben bedre. (Det som står i mønsteret.) Den rosa er i pinnetykkelsen til "dobbel babyull" og den blå i nedjustert pinnetykkelse. Men i pinne 3 hele veien etter pinneskifte. Men syns da det blei litt "trangt" å skulle sy maskesting-motiv. Derfor blei det tekst. Men alt er smak og behag. :) 

Jeg måtte jo teste ut at det i oppskrifta var greit siden jeg vil ha 3 ulike pinnetykkelser ved bruk av merino extra fine eller liknende garn. Så da er halsen for neste vinter der igjen klar for minsten. Og den likte jeg bedre enn den rosa i halspartiet.

Den i dobbel tråd babyull er bredere i halskanten enn 
enkel tråd merino extra fine. 
Og den brune er "fastere i fisken"

Forskjellen mellom størrelsene. Den nest minste og minste.

*Mønsteret skal ikke brukes til salg på noen måte*

LØSHALS

Dobbel tråd babyull
Pinne 3 -3,5

Enkel tråd merino ekstra fine. Ett nøste er nok, hvertfall til de 2 minste. Mulig det går rett over ett nøste til den største.
Pinne 2,5 - 3 - 3,5 Nevnt sist av pinnetykkelser

m=masker
r=rett  
vr=vrang
2rsm= strikk 2 masker rett sammen
gg=ganger

Størrelse (5?) 2 (0,5/1) år Sånn ca. Den 2 år går nok lenge.

-Legg opp (88) 80 (72)m på dobbel pinne (3/3 eller 2.5/3)
-Fjern den ene/tykkeste pinnen etterpå.
-Strikk rundt (7) 6 (5) cm 2r 2vr (pinne 3 eller 2,5)
-ØNSKES BRETTEKANT; STRIKK LENGER FØR NESTE STEG.
-Bytt til pinnen 0,5 større og strikk 4 omg med 2r 2vr.
-Øk 1 maske i hver 2r = (110) 100 (90) m.
-Fortsett rundt med 3r-2vr.
-1 omg rettstrikk når arbeidet måler ca (10) 8,5 (7,5)cm
-*Strikk (43) 40 (35) m rett, fell (12) 10 (10) m med vr.* Gjenta *-*.

Framstykket/bakstykket:
-Omg 1: rett.( Med merino extra fine bytt eventuelt til pinne 3,5)
-Omg 2: 1r -2rsm -3r, vrangmasker til 6 m igjen, 3r -2rsm -1r.
-Gjenta omgang 1 og 2. 2 gg til. = (37) 34 (29) m.
-Det strikkes videre rett på retten og 5 m rett i hver ende på vrangsiden (riller) Resten av maskene vr på vrangen.
-Totalt (15) 13 (12) riller, hvor de siste 5/4 er over hele framstykket.
(Valgfritt antall riller.)

Sy eventuelt på motiver/tekst. Skipet er fra en sjørøvergenser fra sandnesgarn (om jeg ikke mins feil) Og hello Kitty ligger HER . Traktorn er et utkast jeg har prøvd på, og justeringa ligger på samme link som Hello kitty.

LØSHALS - De minste
Opp til 1,5 år

Enkel tråd bayull eller liknende.
(Garn til pinne 2,5-3)

-Legg opp 88 m på dobbel pinne 2,5. Fjern den ene pinnen etterpå.(eller pinne 2,5 og 3 for enda løsere opplegg)
-5 cm 2r 2vr (pinne 2,5) 
ØNSKES BRETTEKANT; SÅ STRIK LENGER FØR NESTE STEG
-Bytt til pinne 3 og strikk 4 omg med 2r 2vr.
-Øk 1 maske i hver 2r = 110m. 
-Fortsett med 3r- 2vr.
-1 omg rettstrikk når arbeidet måler ca 7/7,5cm
-*Strikk 43m rett, fell 12m med vr.* Gjenta *-*.

Framstykket/bakstykket:
- omg 1: rett.
- omg 2: 1r -2rsm -3r vrangmasker til 6m igjen, 3r -2rsm -1r.
- Gjenta omgang 1 og 2. 2 gg til. = 37m.
- Det strikkes videre rett på retten og 5m rett i hver ende på vrangsiden (riller) Resten av maskene vr på vrangen.
- Totalt 14 riller, hvor de siste 5/4 er over hele framstykket. 

8 kommentarer:

  1. Takk for at du delte oppskriften. Den skal jeg prøve på ganske så snart. Har ei i barnehagen og synes det er enklere med hals enn skjerf.

    =) Sender bildet etterhvert

    SvarSlett
  2. Det blir spennende å se. :) Jeg også syns det er mer kjekt med hals enn skjerf i barnehagen. Slepper at det klomper seg og "bygger" så mye rundt halsen.

    SvarSlett
  3. Hei på deg! Du er vinneren av vår giveaway på amisincere.blogspot.no
    Har prøvd å sende deg en e-post men ikke fått noe svar:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det beklager jeg. Mulig den var havnet i "søppelpost" og at jeg ikke kikka godt nok på avsender. Mailprogrammet sender ting som ikke er søppelpost dit til tider. Men prøv å sende en gang til på mail, så skal jeg svare der. Så moro at jeg vant. :)

      Slett
  4. Takk for at du deler oppskrift! Har akkurat lagt opp en hals med dobbel dale babyull i den mellomste størrelsen på pinne 3,5 mm, og håper den skal passe ei jente som blir 4 til helga. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Den kommer til å passe veldig bra tenker jeg. :)

      Slett
  5. Oi, no vart eg brått forvirra! Betyr "dobbel tråd babyull" at eg skal strikke med to nøster?

    SvarSlett
    Svar
    1. Det betyr det. Eller at du bruker begge endene av samme nøste. :)